12.06.2024
Florbal je naše hra
Vážení rodiče, byli bychom velmi rádi, kdybyste si našli chvilku a společně s vaším synem či dcerou si níže uvedený dopis přečetli. Zeptejte se svých dětí, jak chtějí, abyste se na zápasech a trénincích chovali.
Vážení rodiče,
byli bychom velmi rádi, kdybyste si našli chvilku a společně s vaším synem či dcerou si níže uvedený dopis přečetli. Zeptejte se svých dětí, jak chtějí, abyste se na zápasech a trénincích chovali, jak mají fandit ku prospěchu věci a kdy je dobré se bavit o zápase. Dopis je kompilací několika příběhů, které se opravdu ve sportovním prostředí staly. Pohodlně se usaďte a věnujte několik minut těmto řádkům, které jsou velmi důležité.
Existuje mnoho lidí, kteří si myslí, že úspěch a dokonalost jsou totéž. Není. Dokonalost je něco, co je trvalé a spolehlivé a do značné míry jí ovládá člověk sám. Naproti tomu úspěch je podléhající zkáze a je velmi často mimo naši kontrolu. Dokonalost umožňuje prostor pro neúspěch a učení, zatímco posedlost z vítězství ne.
Děti dobře rozeznají a chápou, zda je něco učíte, nebo zda je pouze využíváte k tomu, abyste vyhrál zápas.
Milý Taťko,
měl jsem strach ti tohle vše po dnešním zápase říct, ale řekl jsem si, že to udělám, abys přestal aspoň na chvilku na moje zápasy chodit. Stejně to nevypadá, že by sis zápasy užíval a já si je rozhodně neužívám, když tam jsi. Když jsem byl menší, tak jsem miloval, jak si se na mě chodil dívat, teď si přeju, abys tam nebyl. Myslím, že začínám florbal nenávidět. Možná s ním seknu. Určitě si teď říkáš proč.
Dneska jsem Tě na tribuně slyšel, myslel jsem, že fandíš, ale zmýlil jsem se. Trénoval jsi, křičel na protihráče, trenéry a rozhodčí. Taky jsem slyšel, jak na mě křičíš pokaždé, když mám míček na hokejce.
Určitě si myslíš, že mi pomáháš, ale není to pravda. Mateš mě.
Pleteš mě, když mi dáváš pokyny z tribuny. Když jsem na hřišti, tak musím udělat několik rozhodnutí v krátkém čase. Měl bych míček potáhnout nebo nahrát? Mám dát křížnou přihrávku nebo vystřelit? Jít více dopředu nebo naopak dozadu? Kde jsou mí spoluhráči? Kde jsou obránci? Snažím se vyřešit všechny tyhle věci a ty chceš abych ještě poslouchal Tebe? Stejně to vypadá tak, že cokoliv udělám, stejně na mě křičíš pořád. Nejde, abych Tě poslouchal a věnoval se florbalovému zápasu najednou.
Je matoucí, když na mě s trenérem křičíte pokyny oba v jednu chvíli. Nemůžu naslouchat vám oběma. Častokrát se stane, že říkáš naprostý opak toho, co nás trenér učí na tréninku. Trenér nás nabádá k tomu, abychom se nebáli přejít od vlastní branky přes bránící útočníky. Ty chceš, abych míček odehrál dlouhým výhozem. Křičí na mě trenér, křičíš na mě ty, a aby toho nebylo málo, tak někteří další rodiče taky křičí. V ten moment bych na hřišti nejraději nebyl. Opravdu to není dobrý pocit.
Vadí mi, když křičíš na rozhodčí, zvlášť když mě učíš, že bych měl respektovat učitele, trenéry a starší. Tati, někteří z těch rozhodčích chodí na stejnou školu jako já. Vidím je u oběda a jsem v rozpacích. Křičel bys na mě stejně, kdybych byl začínající rozhodčí? I když udělal rozhodčí správné rozhodnutí a ty stojíš 15 metrů od dané situace, stejně na něj křičíš.
Štve mě, že jsi i několik hodin po prohraném zápase naštvaný. Jak dlouho máš právo být naštvaný a smutný? Ano, všichni chceme vyhrávat, ale někdy prostě přijde lepší soupeř, který nás porazí. My potřebujeme pár tréninků navíc a pak to půjde i v zápasech. Nechápu, jak mi pomůže to, když budeš naštvaný, se zlepšit v dalším zápase? Nejlepší, co můžeš po zápase udělat je říct mi, jak jsi na mě pyšný za bojovnost, fair-play a že se velmi rád díváš, jak hraju florbal. Taky bych rád slyšel: “Tak kam se půjdeme najíst?” Ale to je všechno. Zlepším se dalším tréninkem.
Nemám rád, když přede mnou negativně mluvíš o trenérovi. Říkáš mi, že mám trenéra respektovat a poslouchat to, co říká. Pak ale slyším Tebe a další rodiče, jak říkáte, že neví, co dělá. Spoluhráči mi říkají, že jejich otcové jim radí, ať neposlouchají trenéra a oni neví, komu teda mají naslouchat.
Vytáčí mě, když přede mnou špatně mluvíš o mých spoluhráčích. Vím, že někteří nejsou nejrychlejší, silní, nebo nemají tak dobrou střelu, ale jsou to mí kamarádi. Tati, ve škole mě učí, že bych ke každému měl chovat respekt, ale ty pak doma zneuctíš mé kamarády přímo přede mnou. Přál bych si, abys v nich viděl dobré věci namísto jejich chyb.
Nelíbí se mi, když na mě křičíš kvůli chybám, které udělám a říkáš, jak je florbal jednoduchá hra. Nevím, jestli si pamatuješ, jaké to bylo, když jsi sám byl hráč. Vzpomínáš si, když jsi procházel svým sportovním růstem a cítil se trapně, když jsi měl něco zkusit proběhnout nebo přeskočit? Vzpomínáš, jak těžké bylo naučit se kličku nebo třeba chytnout míč ve vzduchu? Snažíš se udělat maximum, ale pořád to nejde. A určitě tomu nepomůžeš tak, že na mě křičíš nebo mi říkáš, ať používám hlavu. Co to vlastně znamená? Křičíš na mě a já většinu těch věcí stejně nechápu.
Tati, nechci Ti říkat, jak mě máš vychovávat, ale někdy mám pocit, že Tvoje láska je závislá na tom, jak jsme právě hráli. Když vyhrajeme, všechno je super, ale kdykoliv prohrajeme nebo hrajeme špatně vypadá to jako bys mě nenáviděl. Přeju si, abych domů jel s někým jiným a ne s tebou. Je to kvůli tomu, že mluvíš o zápase i tehdy, když já nechci. Rozebíráš každou chybu. I když vyhrajeme, tak stejně slyším o tom, co bylo špatně.
Vážím si toho, kolik času se mnou trávíš, vozíš mě na zápasy, kupuješ mi vybavení. Ale někdy mám pocit, jako bychom na hřišti byli od toho, abychom bavili dospělé na tribuně. My chceme jen hrát. A chceme ať nekřičíte na rozhodčí, druhé rodiče nebo trenéry z tribun.
Mohl bys to pro mě Tati udělat? Mohl bys jen přijít, v klidu sledovat hru a po cestě domů v autě nic ze zápasu nerozebírat? Jestli ano, budu moc rád, když se na příští zápas přijdeš podívat.
Tati, miluju sport, svůj tým a mám rád svoje spoluhráče. Chci s těmito kluky hrát do konce života, ale ne když mě nebudeš mít rád a budeš na mě křičet kvůli tomu, jak hraju.
Tati, dej mi vědět, jak ses rozhodnul. Mám Tě rád.
Tvůj syn
NENÍ CHVÁLA JAKO CHVÁLA aneb ZÁSADY ZPĚTNÉ VAZBY
• Nechvalte za výsledek, ale za proces (snahu)
• Nehodnoťte, ale popisujte
• Zajímejte se
• Buďte upřímní a věrohodní
• Místo chvály děkujte
• Místo chvály povzbuzujte
• Nemluvte o své spokojenosti
• Tvorba správné sebereflexe